2008. január 6., vasárnap

Jelfeladási zavar

A jelfeladási problémákhoz a páros felharmónikusoknak semmi közük.

Ha ezek V 63-ason (V 46, BDVmot is) megjelennek és egy adott értéket túllépnek, akkor a szimmetriavédelmeknek kell a főmegszakítót kikapcsolniuk, mivel az 50 Hz-s vontatási áram 8. felharmonikusa, 400 Hz egyes biztosítóberendezések váltókörzetében az ilyen táplálású szigeteltsínek működését zavarja.

A páros felharmonikusok akkor nőnek jelentősen, ha a gyújtáskésleltetéssel működő tirisztoros egyenirányítók vezérlése az egymást követő félperiódusokban jelentősen eltérő, azaz nem szimmetrikus a "pozítív" és "negatív" félperiódusban.

Egyébként csak páratlan felharmonikusok vannak számot tevő mértékben jelen.

Mivel a 75 Hz az 50 Hz 1,5-szöröse, felharmonikusok nem tudják zavarni.

Viszont a járművek vevőberendezése veszi az 50 Hz-s, a sínekben folyó visszáramokból származó "jel"-eket is, a kapcsolása a vevőtekercseknek olyan, hogy földszimmetrikus kétsínszálas szigeteltsínnél, azaz a két sínszálban azonos vontatási áramnál a zavartatás minimális. A földszimmetria felbomlása esetén - illetve az egyes helyeken, általában állomásokon, szükség szerűen meglevő egysínszálas sínáramköröknél - a zavartatás megnő, egy adott értéket túllépve, a jármű szűrőerősítője nem lesz képes a 75 Hz-s jel esetleg több százszorosát kitevő 50 Hz-s jelet kiszűrni és a berendezés rendellenesen működik.

Mivel a szűrőerősítőket erre az üzemállapotra üzemben levő járműnél nem tudjuk vizsgálni, a vevőtekercs kábelezési hibák viszont kiszűrhetők, továbbá a földszimmetria hibával üzemelő kétsínszálas szigeteltsín áramkörök biztonsági szempontból sem szerencsések, célszerű lenne a jelfeladási rendellenességekről fentiekre tekintettel pontos, a körülményeket is tartalmazó bejelentéseknek születni.

Mivel ez a mozdonyvezető uraknak jelenleg nincs így előírva, jönnek a különféle receptek a teendőkre, ha pedig elő lenne, jönnének a sírámok a többlet terhelésre. A részletes adatszolgáltatás híján pedig sem a biztosítóberendezés fenntartás, sem a járműfenntartás nem tud/akar minimálisan zavart üzemet biztosítani.

A vonatbefolyásolás is egy több elemes rendszer, aminek jó működése nem csak egy rendszerelem megfelelő állapotán múlik, ezt tudomásul kell(ene) minden területen venni.

Nincsenek megjegyzések: