2008. január 6., vasárnap

Felsővezetéki zárlat

A felsővezeték (a nagyvasútnál, váltakozóáramú vontatásnál) egy sajátos rendszer. Energiát biztosít az alatta levő villamos vontatójárműnek, távvezetékként 40-70 km távolságra szállítja az energiát a többinek. Közben hozzá igen közel, jelentős sebességgel villamos és dízel járművekkel vontatott járművek és rakományaik haladnak. Az áramszedés feltételeinek biztosítása érdekében a vezeték helyzete kötött, a stabilitást jelentős feszítő erő biztosítja.

A vezeték szakadása bekövetkezhet az előbbi hatásokból, meg időjárás, fadöntés, árvíz, közúti baleset miatt. Ha a szakadás következtében a vezeték a környezetében járműre, fémtárgyakra, földre esik, akkor zárlat lesz, ami miatt a tápláló alállomás védelmei kikapcsolják a táplálást. A védelmek leoldásáig, néhány századmásodpercig jelentős áram folyik, ami járulékos rongálást, vezetékszakadást, tüzet, vagy akár kerítésnek, oszlopnak támaszkodó, mezítláb a zárlati hely közelében gyalogló - négykézlábaló ember, állat áramütését is okozhatja. Mindez előfordulhat a hibahely keresése, behatárolása során, az energiaellátás mielőbbi helyreállítása érdekében történő bekapcsolási kísérleteknél is. Egy fém szekrényű jármű a benne tartózkodókat a Faraday kalitka elvén védi.

Nincsenek megjegyzések: